Julia Lundqvist

15-17/2 Luang Prabang, Laos.
Förmiddagen den 15/2 fixade vi med bilder, filmer och säkerhetskopiering innan det var dax att åka ut till flygplatsen. Det var dags att lämna underbara Kambodja som vi fått en sån underbar bild av och som vi verkligen vill åka tillbaka till. Men vi var samtidigt sugna på Laos. Flyg Siem Reap med mellanlandning i Pakse för att slutligen hamna i Luang Prabang. Sjukt härligt och smidigt att få flyga istället för att kriga igenom en lång bussresa.

När vi var framme letade vi upp boendet vi bokat och sedan gick vi ut och kollade staden samt åt middag.

Den 16/2 klev vi upp med solen och det första vi möts av när vi kommer ut är en parad av munkar som samlar ihop dagens föda. En ceremoni som de tydligen gjorde varje morgon. Vi blev ståendes där ett tag innan vi gick till ett jättemysigt franskt café och åt frukost.

Efter frukosten tog vi en tuktuk och åkte ut till vattenfallen, som var dagens efterlängtade aktivitet. Kuang Si waterfall var något vi hade längtat efter sedan tidigt i höstas så vi var verkligen förväntansfulla. Först blev vi pålurade av chauffören att åka till ytligare ett vattenfall, men när vi kom fram så var det mer eller mindre ingenting på grund av torrperioden. Vi blev rätt besvikna och blev genast rädda att det skulle vara likadant på Kuang Si också.

När vi tillslut kom fram till Kuang Si blev vi överlyckliga. Det var verkligen det paradis vi längtat efter, om inte ännu bättre. Här spenderade vi resten av dagen, bara vandrade runt och badade lite. Vid det största vattenfallet kunde man gå upp ända längst upp på toppen och få en väldigt fin utsikt, men det bästa stället var halvvägs upp. Där kunde man bada och simma genom ett vattenfall samtidigt som man kunde se ut över det stora. Det här är en av de vackraste platserna både jag och Daniel har varit på och är ett ställe vi verkligen kommer att åka tillbaka till.

På kvällen strosade vi mest runt i staden, såg solnedgången vid Mekongfloden och kollade även in nattmarknaden.

Dagen därpå blev en att-göra-ingenting-fördriva-tiden-dag, vi satt vid datorn och mer eller mindre väntade på att få hoppa på nattbussen som skulle lämna Luang Prabang 6pm. Dagen blev nog lite bortkastad på grund av att vi oroade oss över nattbussen, vi skulle för första gången åka en sittbuss (då det inte finns några liggbussar mellan Luang Prabang och Huay Xai ännu) vilket betyder en natt utan någon riktig sömn.

Resan gick bättre än väntat, förutom att det var fruktansvärt kallt, och vi var tillslut framme tidigt på morgonen i Huay Xai.

Karin Toft

Fina upplevelser ! Tack för att ni delar med oss andra :-)

Mormor och morfar

Vilka härliga bilder.Vi längtar efter varje rese repotage och vi längtar efter er och dig mest Julia,ha det bra och njut

Svar: Längtar efter er i massor också mormor!!!