Julia Lundqvist

27-28/1 Mekong Delta, Vietnam.
Dagen började som vanligt med en busstur (vi är rätt less på buss vid det här tillfället) på ca 3h till Ben Tre. I Ben Tre bytte vi till båt och åkte ut till några små öar i Mekongfloden. På första stoppet fick vi smaka på närproducerad honung av olika slag. Det var bland annat honungste och godis. Efter smakproverna fick vi åka paddelbåt i en smal kanal. Turen hade kunnat vara hur mysig som helst, men då det tyvärr var alldeles för många båtar och för mycket turister på liten yta så blev det bara fel. Sedan blev det lunch.

Efter lunchen träffade vi på en vattenbuffel innan vi besökte en kokosnötsgodisfabrik där vi fick se hur de tog fram bland annat kokosmjölk och kokosolja. Sen visade de även hur de då gjorde godisarna. Godisarna var över vår förväntan så det slutade faktiskt med att vi gick därifrån med två stycken förpackningar.

Efter besöket åkte vi tillbaka till bussen som tog oss till Can Tho, den största staden i Mekong Deltat. Där checkade vi in på hotell och gick sedan ner och åt en mysig middag på en restaurang nere vid floden.

Dag två började tidigt då vi redan just efter sju gick till båten för att åka ut till den flytande marknaden. Det ska tydligen vara en av världens största flytande marknader och kanske lite därför hade jag ganska höga förhoppningar. Jag blev tyvärr lite missnöjd då jag hade tänkt mig massvis med småbåtar med olika färgglada råvaror, istället var det rätt stora, grå och tråkiga båtar. Jag tycker ändå att det absolut var värt ett besök, men jag skulle rekommendera andra att åka med en liten egen motorbåt istället för en av de störra båtarna mde 10-15 stycken. Tror man får bättre känsla då.

Efter marknaden besökte vi först ett ställe där de gjorde rispapper och risnudlar, sedan en risfabrik vilket faktiskt var rätt häftigt. Sedan var det tillbaka in till Can Tho, lunch och sedan ca 4h busstur tillbaka till Saigon.

Väl i Saigon åt vi middag innan vi satte oss och väntade på nästa buss, en nattbuss som skulle ta oss till Ha Tien och därefter båt till Phu Quoc. En lång men absolut värd resa. Går även flyg som i vanliga fall inte är speciellt mycket dyrare. Men just nu är det de kinesiska nyåret och allt är tyvärr betydligt dyrare än vanligt.

Det var två händelserika men härliga dagar i Mekong Deltat, men nu är vi väldigt sugna på Phu Quoc.
mormor lena

Så mycket ni hinner med! Fortsatt god resa önskar vi er.
Mormor Märta är numera Veddigebo.Allt väl där.
Sandra ringde precis , hon hälsar genom mig till er.
Hon har det bra och maten är jättegod.
Vi har mycket snö. Problem med tåg och vägar.